010-714 23 40 Ma t/m vrijdag van 09:00-17:00
Facebook

Menu
Update 18 maart 2021

Librasol en het coronavirus

Dagelijks is berichtgeving over het coronavirus te lezen op het nieuws en sociale media. Wij als reisorganisatie en jij als reiziger hebben ook met het coronavirus te maken. Uiteraard stellen wij de gezondheid van onze reizigers voorop. Hier kun je lezen hoe Librasol met de situatie omtrent het coronavirus omgaat.

Onderaan deze pagina vind je antwoorden op de meest gestelde vragen omtrent corona.


De huidige stand van zaken

Sinds januari 2021 zijn we in Nederland gestart met vaccineren. Onze doelgroep is gelukkig een van de eerste groepen die wordt gevaccineerd. Mogelijk heb jij zelfs al de eerste prik gehad om je te beschermen tegen Covid-19. Deze ontwikkelingen en de mogelijkheid om te sneltesten zorgen ervoor dat we binnenkort weer op vakantie kunnen gaan. Misschien gelden er dan nog wel de nodige richtlijnen waar we op moeten letten, maar die staan een leuke vakantie niet in de weg. In de zomer van 2020, tijdens de versoepelde maatregelen, hebben we immers veel ervaring opgedaan met onze RIVM goedgekeurde corona-reis-protocollen en met zo’n 50 groepen veilig van een fantastische vakantie genoten. Momenteel is het nog onduidelijk welke coronamaatregelen er dit reisseizoen zullen gelden, maar de verwachting is dat we vanaf begin deze zomer weer mogen reizen.


Boek je vakantie voor 2021 met extra zekerheden

Veilig en zonder zorgen een vakantie boeken en op reis gaan is nog nooit zo belangrijk geweest. Wij doen er dan ook alles aan om er voor te zorgen dat een vakantie boeken leuk blijft. Je boeking valt altijd onder de dekkingsgarantie van het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Dat betekend dat je altijd verzekerd bent van terugbetaling van jouw (aan)betaling als wij financieel onze verplichtingen niet na kunnen komen. Lees hieronder meer over onze extra twee zekerheden 'Gratis Annuleren' en onze 'Corona Boekings Garantie'.

Gratis annuleren

Vind je het spannend om nu voor 2021 een vakantie te boeken? Dat snappen wij in deze tijd maar al te goed. Geen zorgen, je kunt je boeking gratis annuleren tot en met 15 mei 2021. Bij zo'n gratis annulering brengen we alleen de reserveringskosten in rekening. Gratis annuleren geldt niet voor overboekingen van 2020 naar 2021.

Corona Boekings Garantie

Met de ‘Corona Boekings Garantie’ (alleen voor nieuwe boekingen) kan je voor 50 euro deze extra garantie bijboeken om onverwachte kosten door coronamaatregelen te beperken. Onze ‘Corona Boekings Garantie’ omvat de volgende 3 garanties:

-Flexibel omboeken
Gaat je reis door overheidsmaatregelen omtrent corona niet door, dan krijg je van ons een voorstel voor kosteloos overboeken met meerdere bestemmingen als alternatief voor je te annuleren reis. Bij afwijkende wensen of indien je zelf uit voorzorg aangeeft te willen overboeken naar een andere bestemming zijn we wel gerechtigd om eventueel omboekingskosten in rekening te brengen.

-Coulanceregeling-annuleringskosten
Als Librasol jouw geboekte reis technisch kan uitvoeren binnen de door de overheid gestelde coronamaatregelen en jij bent door corona verhinderd omdat je jouw zorginstelling niet mag verlaten, kan je niet kosteloos annuleren. De standaard annuleringskosten zijn dan van toepassing en kunnen oplopen tot wel 100% van de reissom. Annuleren door verhindering omtrent corona is een overmachtssituatie en is niet verzekerd door een afgesloten annuleringsverzekering. Kan je door het coronabeleid je woonlocatie niet verlaten, maar kan de reis wel gewoon doorgaan, dan worden de annuleringskosten door de geboekte ‘Corona Boekings Garantie’ beperkt tot 25% van de reissom.

-Upgrade naar een 1-persoonskamer
De vakanties die wij aanbieden zijn altijd op basis van een gedeelde 2-persoonskamer. Indien door corona de 1,5 meter afstand tot je reisgenoot gehandhaafd moet worden en de kamer van je boeking daardoor te klein is, krijg je bij boeking van de 'Corona Boekings Garantie' automatisch en kosteloos een upgrade naar een 1-persoonskamer of een ruime 2-persoonskamer.


Goedgekeurde richtlijnen door de RIVM

Wij zijn blij met het stempel ‘veilig’ dat de RIVM tijdens de coronacrisis in 2020 heeft toegekend aan de ‘Handreiking Aangepaste Vakanties’. Deze handreiking met Covid-19-maatregelen voor gespecialiseerde reisorganisaties is ontwikkeld in samenwerking met onze branche, ANVR en de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN). Tijdens de coronacrisis zijn velen zich bewust geworden hoe belangrijk sociaal contact is en het samen ondernemen van activiteiten. En dit geldt óók voor de reiziger met een beperking of die wat extra zorg nodig heeft.


Welke corona-maatregelen gelden er tijdens de vakanties?

In deze onzekere tijd staat veiligheid voorop. Onze begeleiders worden geïnstrueerd en getraind om binnen de geldende coronamaatregelen iedereen een veilig verblijf te bieden. Hiervoor hebben we ons protocol ‘Veilig samen op reis’ opgesteld die alle stadia van de reis omvat. Wijzigingen van Kabinetsmaatregelen en de adviezen van de RIVM volgen we op de voet om onze regels en protocollen bij te sturen.

Tijdens begeleide vakanties voor mensen met een beperking is het niet altijd mogelijk om aan de 1,5 meter richtlijn te voldoen. Denk hierbij aan het vervoer, de activiteiten, het eten, het contact onderling en de nodige begeleiding c.q. verzorging. Daarom is een gezondheidscheck, mondkapjes, hygiëne, afstand houden en onze RIVM goedgekeurde protocollen ‘Veilig samen op reis’ belangrijk voor een veilige en fijne vakantie. Om je te informeren omtrent onze maatregelen tijdens corona, hebben we deze in grote lijnen als volgt voor je uiteengezet.

Gezondheidscheck

Daags voor vertrek en bij het ontvangst op de vertrekdag zijn we verplicht om een aantal vragen te stellen over je gezondheid. Als uit deze korte gezondheidscheck blijkt dat je verkouden bent, hoest, koorts of bijvoorbeeld keelpijn hebt, dan kan je niet met ons mee op vakantie. Op de dag van vertrek dien je ook een getekende gezondheidsverklaring in te leveren die je bij je reisbescheiden krijgt toegezonden

Vakantie vieren in een bubbel

Zoals je weet bieden we groepsreizen aan voor mensen met een beperking. Dat betekend dat je samen met een vaste groep bij elkaar op reis bent en samen vakantie viert. In zo’n situatie betekend het dat we ons niet altijd kunnen houden aan de 1,5 meter richtlijn. Gelukkig zijn er voor onze reizigers en zorgverleners (contactberoep) ook enkele uitzonderingen op deze richtlijnen. Om toch zo veilig mogelijk op reis te gaan vieren we vakantie in onze eigen Librasol-bubbel. Als groep blijven we in onze bubbel en vermijden zoveel mogelijk het contact met mensen buiten onze groep.

Vervoer

Om veilig op pad te gaan dienen de reizigers bij het instappen de handen te desinfecteren en een mondkapje te dragen. Reizigers worden in de bus op gepaste afstand van elkaar ingedeeld. Ook tijdens de rit is het verplicht om mondkapjes te dragen. Dit geldt ook voor vliegreizen. Wij faciliteren deze mondkapjes, dus is het geen probleem als je zelf geen eigen mondkapjes hebt.

Verblijf

In de accommodaties, restaurants, dierentuinen, attractieparken en bijvoorbeeld musea volgen we de door die partijen opgestelde richtlijnen. Tijdens de activiteiten en het eten bekijken we of het noodzakelijk is om de groep op te delen in meerdere kleine groepjes om de maximaal toegestane groepsgrootte en de 1,5 meter regel in goede banen te leiden. In de slaapkamers van hotel of bungalow is het niet altijd mogelijk om op 1,5 meter afstand van elkaar te blijven. We zorgen ervoor dat de bedden uit elkaar geschoven kunnen worden en zien toe op het luchten van de kamer en het naleven van de hygiëneregels.

Hygiëne & verzorging

Persoonlijk hygiëne is nu natuurlijk belangrijker dan ooit. Regelmatig en goed handen wassen geldt voor iedereen. Schoonmaken, desinfecteren en luchten van de verschillende ruimtes is een extra taak van de begeleiders. Onze begeleiders zijn ook zorgverleners en vallen dus onder de contactberoepen. De 1,5 meter afstand kan dan ook niet altijd gehanteerd worden. Om begeleider en cliënt tijdens de zorgverlening te beschermen wordt er bij beide eerst een gezondheidscheck verricht. Indien noodzakelijk wordt er gewerkt met mondkapjes, handschoenen en ander beschermingsmateriaal.

Met deze regels in acht nemende kunnen we, gedurende de coronamaatregelen (mits er geen lockdown gaande is) zonder problemen genieten van een leuke en veilige vakantie. Natuurlijk is vakantie vieren tijdens corona wat anders dan we gewend zijn, maar momenteel kunnen we daar niets aan veranderen. Wel worden er steeds meer maatregelen door het Kabinet versoepeld. Als de ontwikkelingen omtrent het coronavirus dat toelaten kunnen we begin van deze zomer weer op reis.


Vraag & antwoord


Welke vakanties worden wel / niet geannuleerd

Vakanties met vertrek tot en met 30 april 2021 zijn geannuleerd in verband met de coronamaatregelen. Alle andere reizen blijven ongewijzigd en gaan vooralsnog gewoon door. Wij blijven uiteraard de ontwikkelingen en de adviezen van het RIVM en het Ministerie van Buitenlandse Zaken nauwgezet volgen. Indien de situatie en of de adviezen wijzigen, dan nemen we contact op met de betrokken reizigers om de situatie te bespreken. In zo’n geval bieden we voor de betreffende reisgroep een alternatief aan zodat je wel veilig en onbezorgd in een andere periode of naar een andere bestemming op vakantie kan!

Wat als ik zelf niet meer op vakantie wil

Wij snappen goed dat de vrees voor een corona uitbraak onrust veroorzaakt onder de reizigers. Indien er op jouw reisbestemming geen negatief reisadvies geldt en je wilt toch uit voorzorg annuleren, dan kan dat niet kosteloos. Wil je toch annuleren dan gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden.

<Klik voor meer informatie annuleringsvoorwaarden

Kan ik de betaling van mijn boeking uitstellen in deze onzekere tijd?

Nee, dat is niet mogelijk. Bij het boeken van een reis sluit je met ons een reisovereenkomst met een wettelijk verplichting tot betaling binnen de gestelde termijnen. Wanneer jouw betaling uitblijft, stellen wij jou in gebreke en zijn wij genoodzaakt jouw boeking tegen kosten te annuleren. Mocht je reis door het coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor passende alternatieven.

<Klik voor meer informatie over betalingsvoorwaarden

<Klik voor meer informatie annuleringskosten

Waarom wordt mijn vakantie niet geannuleerd?

Wij houden de ontwikkelingen rondom het coronavirus nauwkeurig in de gaten en volgen uiteraard altijd de adviezen van de lokale autoriteiten en onze reispartners op. Vanaf begin van deze zomer hopen we weer onze reizen te mogen uitvoeren. Het kan natuurlijk voorkomen dat andere reisorganisaties andere beslissingen nemen, door bijvoorbeeld verder vooruit te annuleren dan de maatregelen die tot dusver officieel zijn bevestigd. Dit kan te maken hebben met een ander aanbod of met het feit dat sommige reisorganisaties, in tegenstelling tot Librasol, geen eigen touringcars heeft. Besluit je om zelf te annuleren dan is dit conform de standaardannuleringskosten.

Kan ik annuleren als ik niet meer op vakantie wilt?

Wij snappen goed dat de vrees voor een corona uitbraak onrust veroorzaakt onder de reizigers. Indien er op jouw geboekte reisbestemming geen negatief reisadvies geldt en je wilt toch uit voorzorg annuleren, dan kan dat helaas niet kosteloos. Afhankelijk van de situatie is het mogelijk om tegen extra kosten om te boeken naar een andere bestemming. Hiervoor kun je contact met ons opnemen voor de mogelijkheden. Wil je toch annuleren, dan gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden.

<Klik voor meer informatie annuleringsvoorwaarden

Wat gebeurd er als Librasol mijn reis annuleert door het coronavirus?

Als wij de reis niet meer kunnen uitvoeren door de overheidsmaatregelen omtrent het coronavirus zijn we uit overmacht genoodzaakt om jouw reis te annuleren. Wij nemen dan z.s.m. contact met je op als de reis niet doorgaat. Als alternatief zullen wij je een andere vakantie op een latere periode aanbieden om naar over te boeken. Wil je niet overboeken, dan krijg je de reissom teruggestort minus reserveringskosten en de bij ons afgesloten annuleringsverzekering.

Waarom krijg ik mijn annuleringspremie niet terug bij annulering?

Bij een annuleringsverzekering (kort of doorlopend) krijg je de betaalde premie niet terug en kun je het niet meer opzeggen. De annuleringsverzekering is namelijk al geldig op het moment dat je deze afsluit en het risico is dus al gelopen op het moment van annuleren.

Krijg ik mijn reisverzekeringspremie wel terug bij annulering?

Ja, je kunt een kortlopende reisverzekering opzeggen. De betaalde premie krijg je dan terug. Betreft dit een combinatie van een kortlopende reis- met annuleringsverzekering, dan ontvang je alleen de premie terug voor uw kortlopende reisverzekering.

Kan ik aanspraak maken op de annuleringsverzekering en/of calamiteitenfonds?

Het kan natuurlijk zijn dat je bij ons een annuleringsverzekering hebt afgesloten. Deze reguliere annuleringsverzekeringen biedt echter geen dekking bij een negatief reisadvies of bij andere schade veroorzaakt door het coronavirus of andere virus-uitbraken.

Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake.

Wat vindt Librasol van de situatie?

De wereldwijde corona verspreiding raakt ons allemaal. De sector, ons bedrijf, maar natuurlijk juist ook jou als trouwe reiziger. We doen ons uiterste best om je zo goed mogelijk te informeren en om oplossingen te bieden als jouw geboekte vakantie door de overheidsmaatregelen niet door kan gaan. Maar zoals altijd blijven wij positief gestemd bij Librasol en werken wij op kantoor met veel plezier om jouw vakantie in de huidige 1,5 meter samenleving mogelijk te maken. Ook onze begeleiders hebben er weer veel zin in om samen met jou en je reisgenoten vakantie te vieren.

Vragen en communicatie

Momenteel zijn we alle betrokkenen aan het informeren over de mogelijkheden met betrekking tot hun reservering. Wij adviseren om dit bericht eerst af te wachten en de actuele updates over de situatie omtrent het coronavirus op deze pagina te volgen.

Doordat de werknemers van Librasol momenteel verplicht thuiswerken zijn we minder goed telefonisch bereikbaar.

Momenteel zijn we alleen tussen 10.00 uur en 13.00 op telefoonnummer 010 714 23 40 bereikbaar voor alle vragen en reserveringen.


E-mailen naar info@librasol.nl kan natuurlijk altijd of kijk op onze website voor actuele informatie.

Boek je vakantie met extra zekerheden:

Corona Boekings Garantie Deze garantie (50 euro) biedt; flexibel omboeken, beperkte annuleringskosten, upgrade naar 1-persoonskamer

Meer informatie